Alla inlägg under februari 2014

Av Mia - 12 februari 2014 12:04

     


Vanlig tårtbotten med werthers fluff och nutelle överst har jag mockakräm och sp lock.

Av Mia - 12 februari 2014 08:20


Idag ska denna fylla och dekoreras   


Jag gjorde sockerpasta härom dagen som jag tryckte ut ett lock till en Pontiac tårta som det ska bli i slutänden.


Spännande de e ju så kul att prova sig fram.


Tårtan skall fyllas med werthers fluff och vaniljkräm och under locken skall jag ha kaffe smaksatt smörkräm.


Låter det bra ??

Bild och recept kommer senare idag    

Av Mia - 6 februari 2014 18:59

 


Ja så va de helg igen   


Jag tycker tiden rusar iväg.


Och snart är det vår och då går dagarna ännu fortare. 


Men så skönt det ska bli.


I morgon kommer mormors   hit och ska ha sovis här   åh vad vi ska ha de mysigt.


Vi ska naturligvis baka något gott han kan ha med till dagmamman Beth på måndag och så ska vi meka lite i verkstan och var ute och grilla korv eller kanske värma pizzabullar på grillen   


Bara ha de bra med andra ord.


Jag har redan slängt ihop en cheescake tills i morgon så vi kan fika med mamman och pappan och så kommer ju också min mamma och pappa på fika.


HÄRLIGA HELG

Av Mia - 5 februari 2014 17:34

Skruvat bacon bröd:

 


ca 8-10 st

 

1/4 pkt jäst

 

2 dl mjölk ( 37 grader )

 

0,5 dl rapsolja

 

1/2 tak svartpeppar

 

1 krm salt

 

6-7 dl mjöl

 

5 dl riven valfri ost

 

8-10 skivor bacon

 

Gör så här:

 

Sätt ugnen på 225 grader ( varmluft 200 )

 

Smula sönder jästen i en bunke och tillsätt mjölken. Rör om tills jästen har smält.

Tillsätt oljan och kryddor.

Blanda i mjölen och arbeta degen några minuter.

Låt jäsa i ca 25 min.

 

Dela degen i 8-10 bitar. Kavla ut plattor (  15x5 cm).

Strö över ost och rulla inop till en lång korv. Linda bacon runt.

Låt jäsa i ytterligar 20 min.

 

Grädda i 20-25 min håll koll de sista tiden så det inte blir för mörkt.

 

Idag bredde jag även plattan med vitlökssmör   

 

 

     

 

















































 

Av Mia - 5 februari 2014 07:21

Jaha så har man ledig dag mitt i veckan igen....rätt gott faktiskt men har en massa att göra.

Bädda rent...

Städa...

Baka ett nytt bröd...Baconbröd...recept och bild kommer senare.

Plocka lite ute...

Och sy mina nya vårgardiner.


Dessutom så börjar det dra ihop sig inför Teneriffa resan ...vet inte om jag ser fram emot den men så är det.


Återkommer som sagt med recept på Bacon brödet som vi ska ha köttfärssoppa till i kväll.



 

Ovido - Quiz & Flashcards